Aktiviti PDPC Tahun 5 : Maharat Istima' wal Kalam

Alif dan Harith mencabut kertas daripada sampul surat


Seperti biasa, setiap tajuk dalam sukatan Bahasa Arab akan ada aktiviti yang memfokuskan pada Kemahiran Bercakap ( Maharat Kalam).

Begitu juga dalam tajuk 3 Tahun 5 ini. Kalau dalam tajuk 2 sebelum ini, aktiviti Maharat Kalam ini saya jadikan sebagai lagu yang mana murid-murid akan menyanyi ayat-ayat perbualan ringkas yang terdapat dalam buku teks. Melalui ayat perbualan ringkas ini, murid-murid akan dapat:

1) Mengajukan soalan kepada rakannya

2) Menjawab soalan yang diajukan dengan menggunakan cara jawab yang betul

Apabila murid-murid melagukan ayat-ayat ringkas perbualan itu, secara tidak langsung murid-murid akan dapat menggunakan ayat yang betul dalam mengajukan soalan dan menjawabnya.

Namun, pada kali ini, saya tidak mahu menggunakan kaedah nyanyian lagi kerana ada aktiviti lain yang saya akan jalankan secara menyanyi. Justeru, fikir punya fikir akhirnya saya mendapat idea. Kaedah ini boleh juga saya jalankan untuk PBD sebagai penilaian murid-murid untuk tajuk yang dipelajari ini.



Sebelum aktiviti ini dijalankan, ada beberapa langkah yang saya ambil:

Langkah 1:

          Menyediakan kepingan kertas yang mengandungi soalan-soalan hiwar iaitu:

  • مَاذَا تَلْعَبُ؟ مَاذَا تَلْعَبِينَ؟ 
  • مَاذَا تَشْتَرِكُ؟ مَاذَا تَشْتَرِكِينَ؟
  •  هَلْ تَفُورُ؟ هَلْ تَفُوزِينَ؟                                                                                      

      Saya hanya menggunakan tulisan tangan dan memotongnya dengan menggunakan                  pembaris sahaja )tidak jumpa gunting).
           
Langkah 2:
             
         Saya menyediakan 3 sampul surat yang saya labelkan sebagai:
  •      اَلتِّلْمِيذُ
  •     التِّلْمِيذَةُ
  •     فِرْقَةُ أَو نَادِي
          Kertas-kertas yang mengandungi soalan hiwar saya saya akan masukkan ke              dalam sampul surat mengikut kategori iaitu murid lelaki, murid perempuan                dan nama kelab dan unit berunoform.

Langkah 3:

         Murid-murid bebas untuk mencari ahli kumpulan sama ada seramai 2 atau 3           orang.

Langkah 4:

        Murid-murid akan mencabut kertas yang terdapat dalam sampul surat bagi              mendapatkan soalan. 
        
        Murid lelaki akan mencabut kertas daripada sampul surat yang berlabel التَِلْمِيذُ.            Murid perempuan mencabut kertas daripada sampul yang berlabel التلميذة.

        Murid juga perlu mencabut kertas daripada sampul فِرْقَةُ أَو نَادِي. Dalam sampul            ini hanya mengandungi kertas yang bertulis nombor. Bermakna, murid perlu            menyebut nama-nama aktiviti KOKO sama ada sukan, kelab persatuan atau              unit uniform mengikut jumlah yang mereka dapat daripada sampl surat.

Thaqif dan Danial membaca soalan yang mereka dapat

Langkah 5:

        Setelah murid-murid mencabut kertas daripada sampul surat dan mendapat              soalan,saya memberi peluang dan masa kepada mereka untuk berlatih dalam            kumpulan mereka. Sesiapa yang sudah bersedia bolehlah datang kepada saya            dan memperdengarkan hiwar mereka. Di sini, saya terus memberi penilaian              PBD kepada mereka.

Ilyas dan Qalif memilih untuk berdua


Suhaila, Raihanah dan Nely 


Semoga aktiviti yang dijalankan ini dapat menarik minat murid dan tidak membosankan kerana adanya pergarakan dalam kumpulan dan dapat mempratikkan dua kemahiran sekaligus iaitu Kemahiran Mendengar dan Kemahiran kalam. 
 
Salam sayang daripada ustazah💓

Terbaru Lebih lama